חדשות ועדכונים עובדות מעניינות על זכוכית חזרה לכל המאמרים >
13 מאי, 2019 by Leave your thoughts

עובדות מעניינות על זכוכית

מתי השתמשו לראשונה בזכוכית כחומר אריזה תעשייתי?

השתמשו בזכוכית החל משנת 1,600 בערך והלאה, אך הייצור התעשייתי הממשי החל מאוחר יותר, במאה ה -18

איך מייצרים זכוכית צבעונית?

הצבע מגיע מיסודות כימיים טבעיים אותם מוסיפים לתערובת החומר הגולמי. קובלט נותן צבע כחול, סלניום נותן צבע ורוד, גרפיט ופיריט את הצבע הצהוב הכהה (ענבר), כרום את הצבע הירוק.

מדוע מים חמים גורמים לזכוכית להישבר?

לא המים החמים הם אלה ששוברים את הזכוכית, אלא השינוי הפתאומי בטמפרטורה, הגורם להפעלת מתח פנימי על החומר; אם השינויים האלה מתרחשים בפתאומיות, הם יוצרים מתח פנימי המוביל לשבירת המיכל. זכוכית היא מוליכה גרועה של חום ולכן היא אינה עמידה בשינויי טמפרטורה מופרזים. בדרך כלל, היא יכולה לעמוד בשינוי של C450, כך שאם למשל יש צורך להגיע לטמפרטורה הנדרשת לפיסטור, 900C, צריך להעלות בהדרגה את טמפרטורת הסביבה שבה ממוקם המיכל. שיטה זאת תמנע בעיות אפילו בתהליך העיקור, המגיע ל 1300C. יש להשתמש בפרוצדורה הדרגתית עוד יותר כאשר מדובר במיכלים בעלי צורה מיוחדת (צנצנות עם ידיות, קצוות חדים, מיכלים גדולים במיוחד, וכדומה).

לאיזו מטרה נועד ה”שקע” בבסיס הבקבוק ?

ה”שקע” שימש במקור לאיסוף משקעי יין. כיום משתמשים בו כדי להבטיח עמידות טובה יותר ללחץ כאשר מדובר ביין נתזים או במשקאות תוססים, או מסיבות אסתטיות הקשורות למסורת.

מדוע מופיע לפעמים קרום לבן על כוסות ובקבוקים? האם הינו מזיק?

הסיבה לקרום הלבן הזה היא הלחות הקיימת בסביבות רבות, שיוצרת שכבה דקה על פני השטח של המיכלים. הקרום הזה נוטה להוציא בסיסים אלקליים (נתרן וסידן) מפני השטח של הזכוכית, ומתפשט עם הזמן, עד שהנוזל שבכלי מתאדה לחלוטין. המראה ה”מעונן” שנוצר נגרם על ידי היווצרות פחמימנים עקב נוכחות של CO2 באוויר. בדרך כלל מספיק לשטוף את הכוס או למלא אותה, ואז השכבה הזאת נעלמת מייד. חשוב לציין שזהו רק פגם “אסתטי” שאינו פוגע בשימוש במיכל ואינו גורם לנזק כלשהו למוצר שבפנים. אם משתמשים בכוסות במשך זמן רב ומחזיקים אותן בסביבות לחות (למשל, בבתי נופש) או לאחר שימוש ממושך, תהליך ההוצאה הזה עשוי להפוך כמעט לבלתי-הפיך, עם הצטברות של כמויות גדולות של סידן פחמתי בלתי מסיס (פגם שאמנם נראה לעין, אך אינו מזיק לבריאות).

מחזור זכוכית

הזכוכית הנפוצה ביותר הינה תערובת של קוורץ, הנמצא בחול ומהווה את המרכיב העיקרי, נתרן פחמתי (סיד) שתפקידו להוריד את טמפרטורת ההתכה של החול ומניעת גיבושו וכן אבן גיר שמסייעת לייצב את התערובת מבחינה כימית.
לעומת סוגי הפסולת השונים הזכוכית אינה מהווה מקור מזהם של קרקע או מי תהום מכיוון שהיא עשויה מחומרים טבעיים בלבד שאינם נוטים להתפרק. פגיעתה בסביבה נובעת מהיבטים אחרים:

1. הזכוכית היא חומר שאינו מתכלה ולכן היא שומרת על נפחה ומגדילה את נפח הפסולת הכולל.

2. בזבוז של חומר הגלם הטבעי של הזכוכית – החול. על אף שאין זה נראה כך, חול הינו משאב טבע יקר שהולך ומצטמצם וכרייתו גורמת לא פעם להרס הנוף הטבעי.

3. מיחזור זכוכית תורם לחיסכון באנרגיה מכיוון שנדרשת השקעת אנרגיה פחותה בהתכת זכוכית ממוחזרת על פני התכת חול גולמי.

4. תהליך יצור הזכוכית מזכוכית ממוחזרת הינו תהליך בו פליטת המזהמים לאוויר מופחתת ביחס לייצור זכוכית מחול.

5. קיימת סכנת שריפה במטמנות הפסולת השונות הנגרמת כתוצאה משברי הזכוכית שגורמים למיקוד קרני השמש.

את הזכוכית ניתן למחזר ללא סוף, מבלי לפגוע באיכות המוצרים המיוצרים ממנה. הזכוכית נגרסת או מותכת ומהווה חומר גלם לייצור כלי זכוכית חדשים, כלים סניטריים, רעפים, תשתיות כביש ועוד. זכוכית צבעונית, ירוקה או חומה, משווקת בעיקר לארצות המייצרות יין הזקוקות לבקבוקים בצבעים הנ”ל.

האם ניתן למחזר את כל הזכוכית?

על מנת למחזר זכוכית, על הזכוכית הנאספת לעמוד בכמה תנאים:

א.הרכב כימי ידוע:זכוכית שההרכב שלה דומה לחומרי הגלם והיא נקייה ממזהמים כגון קרמיקה, ברזל או אלומיניום.

ב.הפרדה:הזכוכית צריכה להיות מופרדת במיכלי האיסוף על פי צבעים – לבן, ירוק, חום או שקוף

ג.תוויות:תוויות הנייר או הפלסטיק על בקבוקי הזכוכית מהווים הפרעה בשלב התכת הזכוכית הממוחזרת

המידע נלקח מפורום מחזור http://www.recycling.co.il