13 מאי, 2019 by Leave your thoughts

ארומתרפיה – מהי?


ארומתרפיה הנה תורת הניחוחות. היא האומנות והמדע של מיצוי שמנים מצמחים ארומטיים לשיפור הבריאות. במאמר זה נבחן ממה מופקים השמנים האתרים, כיצד הם מופקים, מהם השימושים וכיצד משווקים אותם.

השמנים האתרים הנם התוצרת של הארומתרפיה. הם בעלי ריחות חזקים ועמוקים, המשפיעים על הגוף והרגשות של המשתמש בהם, זהו טיפול הוליסטי. בזמן עיסוי ,לדוגמא, נספגים השמנים האתרים לגופנו ונכנסים למחזור הדם. כשאדם מגיע לטיפול ומתלונן על בעיה מסוימת, נתאים לו שמנים אתרים תוך התייחסות למכלול בעיותיו, הן מהרובד הפיזי והן מהנפשי.

כיצד מפיקים שמנים אתרים?

השמנים האתרים הנם תמציות מרוכזות המופקות מצמחים שונים. הם יכולים להיות מופקים מ- עצים, שיחים, פרחים או עשבים. דוגמא לצמחים השונים הנם ה- פטשולי שהנו שיח, אקליפטוס שהנו עץ או יסמין שהנו פרח. כל תמצית מופקת מחלק אחר של הצמח, שורשים, פרות, עלים, פרחים, ענפים וכדומה.

דרך יצור השמנים הנה ביצוע זיקוק ע”י שימוש בשלושה דודים. הדוד הראשון מכיל מים מחוממים עד כדי רתיחה, מעל הדוד יוצא צינור שמתחבר לתחתית הדוד השני, ושם נמצאים חלקי הצמח המיועדים לזיקוק. אדי המים העולים חודרים דרך הצמחים, מסננים אותם, ואז אדי הארומה מתנדפים ועולים במעלה הדוד דרך צינור מפותל הנמצא בתוך דוד מים קרים. בדוד השלישי מרוכז הנוזל שעבר את תהליך הזיקוק.

אחוז השמן הארומטי המופק מכל נוזל כזה הוא פחות מ- 5%.

שימוש בשמנים אתרים:

השמנים מופקים בתהליכים שונים כאשר לבסוף מתקבלת תמצית טהורה של הצמח הדומה להורמונים בגוף האדם- כמותם קטנה והשפעתם עצומה. השמנים יוצרים גירויים וקשרים בין אברי הגוף ומשפיעים עמוקות על רגשותינו. יש להם השפעה חזקה ביותר על בעיות עור כגון: כוויות, גירויים וכדומה, ויש בהם שימוש נרחב בקוסמטיקה טבעית.

דרכי השימוש בשמנים אתרים:

ישנם שלוש דרכים נפוצות בעיקר בתחום הארומתרפיה וכך בקוסמטיקה הטבעית לשימוש בשמנים האתרים.

הדרך הנפוצה ביותר לשימוש בשמנים ארומטיים היא בעיסוי. מוהלים מספר טיפות מהשמנים האתרים ביחד עם שמן בסיס, כגון שמן שקדים, שומשום, זרעי ענבים וכו’. בתנועות עיסוי של לישה והחלקה מחדירים את השמן לגוף.

דרך נפוצה נוספת היא שימוש במבער (קערה עם מים אשר מתחתיה שמים נר דולק). בקערת מים מטפטפים לא יותר מ- 10 טיפות של שמן אתרי או תרכובת של שמנים ארומטיים.

הדרך השלישית לשימוש בשמנים היא באמבטיה. ממלאים אמבטיה במים חמימים ומטפטפים לא יותר מ- 5 טיפות של שמנים ארומטיים.

כיצד משווקים שמנים אתרים?

לכל דרך שימוש בשמנים, ישנם בקבוקים וצנצנות המתאימים לקיבול. שמנים אתרים, באפיונם הנם תמצית חזקה ולכן בדרכם הטהורה יש להשתמש בבקבוקי/ צנצנות זכוכית אטומים בכדי שקרני השמש לא יפגמו מאיכותם, ובכדי שלא “יאכלו” את החומר בו הם נמצאים. שימוש בבקבוקים אלו הוא בעיקר לשם טיפול אישי אצל מטפל מוסמך או ככלי לשיווק השמנים למבערים.

בשימוש השמנים לשם עיסוי ביתי המשווק בחנויות, מדללים את השמנים, בדרך כלל, ולכן ניתן (אך יש לבדוק לפני!!!) לשווק את שמני העיסוי בתוך בקבוקים העשוי מ- PET. בקבוקים אלו יכילו שמנים באחוז נמוך ביותר אך הם שקופים ולחיצים המתאימים למטרת השיווק.

את כל מגוון הבקבוקים והצנצנות הנחוצים לשם שיווק שמנים אתרים ניתן למצוא בחברת הוברמן.