13 מאי, 2019 by Leave your thoughts

בשמים וניחוחות

ניחוח הבושם גורם לכל אחד מאיתנו להפליג על כנפי הדמיון ולדמיין את הסיפור הנמצא מאחוריו. ואכן, לרוב, ייצור הבושם הינו תהליך של מחשבה מרובה עם ערבוב הניחוחות, מה משדר הבושם וכתוצאה, כיצד יעוצב בקבוק הבושם בכדי שיתפוס את תצמית הבושם ויעבירה ללקוח. וכך מתגלגלים להם סיפורים העומדים בשלבי ההיסטוריה השונים של בקבוקי הבושם המיוחדים- מן מיכל הברזל הראשון ועד מיכלי הזכוכית של ימינו.

לבשמים יש חשיבות רבה בתרבות עוד מהעת העתיקה. וכן גם לאריזות המכילות אותם. הבושם העתיק ביותר שאנו מכירים הוא ממצרים העתיקה. . הם השתמשו במיכלים העשויים מאלבסטר, ששמרו על קרירות הבושם או בכדי חרס. הדגש היה על עיצוב מיוחד הן מבחינת צורת המיכל והן מבחינת הציורים הסיפורים שצוירו על גביהם.

בקבוקי זכוכית ניתן למצוא החל מהמאה ה15 לפנה”ס.ייחודיות בקבוקים אלו היתה במגוון הצבעים בהם השתמשו לצביעת הבקבוקים. בקבוקי בושם שנמצאו בישראל באותה תקופה היו בקבוקי זכוכית עם צוואר ארוך. הם נמצאו במערות בעיקר בקברים מתוך אמונה כי מטרתם היתה להסתיר את ריח הגופות.

ביוון העתיקה, יצרו בעבודת יד בקבוקי בושם מיוחדים. בקבוקים אלו היו נצבעים ע”י אומנים שהוכשרו למקצוע. הציורים על הבקבוקים היו בעיקר סיפורי אגדות או ציורי חיות מרהיבים ביופיים וחדותם.

האירופיים השתמשו בחומרים שונים ומיכלי שונים לאחזקת בושם. הם השתמשו בזכוכית, זהב, כסף, פורצלן וכדומה. בתחילה, היה נהוג להשתמש בבשמים בצורה של “ריח” עם מבערים שנתלו על שלשלאות ברזל, בעיקר, בכנסיות, ובאחוזות. חלק מהמיכלים עוצבו בכדי לענוד אותם. היו מעצבים אבנים יקרות המחביאות בתוכן בושם ומצמידים כסיכה לדש הבגד.

המיכל הראשון שסימן את תחילת תעשיית בקבוקי הבושם באירופה היה מיכל הברזל.

השימוש בבושם בתוך המיכל, החל בתקופת המגיפה השחורה באירופה. באותם ימים הבשמים גם זכו לכינוי ‘ריחות טובים’ שגרשו, כך האמינו את /הרוחות הרעות/ כלומר, את המחלה. את המיכל היו מצמידים את הבגד.

לאורך ההיסטוריה, החומר ממנו היה עשוי מיכל הבושם השתנה. אחרי שלב הברזל הגיע שלב הברונזה, אחריו הפורצלן ורק בתחילת המאה העשרים הגיע שלב בקבוקי הזכוכית.

אז, השתמשו בזכוכית הבאקרה היוקרתית. בתחילת המאה העשרים החלה תעשיית הקריסטל לתעשיית הבקבוקים.

השימוש בפורצלן החל במאה ה- 13. בתקופה זו נהגו לייצר מיכלי בושם ברמה גבוהה ביותר בתוך קופסאות עץ מיוחדות שהחילו סוגים שונים של בשמים. רב הבשמים נמכרו בבקבוקים זולים ופשוטים ולאחר מכן הועברו לבקבוקים היוקרתיים.

במהלך השנים עברו תהליכים רבים על בקבוקי הבושם שהושפעו מתנועות האומנות של התקופות כמו ארט נובו, ארט דקו והמודרניזם לבסוף.

כיום מצפים מבקבוקי הבושם לתת את ההרגשה של הניחוח. הבקבוק הוא המגע הראשוני עם הצרכן ולכן חשוב מאוד למכירתו. כל חברה, קטנה כגדולה, מעוניינת להתאים את בקבוק הבושם לניחוח הייחודי שלה ולהיות ייחודית משאר החברות.

לכן, חברה כמו חברת הוברמן מציעה לקהל לקוחותיה התאמה אישית של בקבוקי בושם משלל חברות מכל העולם בכדי שכל חברה תוכל למצוא את הבקבוק המושלם בשבילה.

במלאי שלנו ניתן למצוא בקבוקי בושם במגוון גדלים הנותנים פתרון לחברות המתחילות לייצר בושם ומעוניינות בכמויות קטנות יותר של בקבוקים לפני הפריצה הגדולה שלהן לשוק וכן התאמה אישית של בקבוקים בכמויות יותר גדולות.